WRC 2024 Rd.6 RALLY ITALIA SARDEGNA | ラリー・イタリア・サルディニア ハイライト動画 | TOYOTA GAZOO Racing
TOYOTA GAZOO Racing and Ogier denied in dramatic finish
TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team and Sébastien Ogier looked set to secure a third consecutive victory together at Rally Italia Sardegna before late drama in the final few kilometres of the event meant they missed out by the narrowest of margins.
Ogier was involved in a close battle for the lead for most of the event, and while a strong Saturday afternoon enabled him to lead into the final day, competition remained intense on Sunday and just 6.2 seconds separated him and rival Ott Tänak going into the deciding Power Stage. Still, Ogier looked to be doing enough to secure victory until he began losing air from a tyre over the rough final section of stage.
It meant that he and co-driver Vincent Landais ultimately missed out by just 0.2s in a finish that equals the closest ever in FIA World Rally Championship history – coincidentally set by Ogier when he beat his now-Team Principal Jari-Matti Latvala by the same margin in Jordan in 2011. Ogier still climbs to fourth place in the drivers’ championship, only 30 points from the lead despite contesting only four of the six rounds held so far.
Elfyn Evans has also reduced his gap to the championship leader to 18 points after finishing fourth overall with co-driver Scott Martin. Following a challenging start on Friday, Evans remained consistent to climb up into the top four by the end of Saturday and carried improved pace into the final day to take third in both the Super Sunday classification and the Power Stage, netting 18 points in total.
Takamoto Katsuta was running in third position overall on Saturday afternoon before a transmission-related issue forced he and co-driver Aaron Johnston to stop. They restarted on Sunday and set the fifth-best time in the Power Stage.
Following its maiden WRC2 victory in Portugal, the GR Yaris Rally2 claimed a second consecutive win on rough gravel roads. Sami Pajari and Enni Mälkönen claimed a commanding triumph in their Printsport-run car while finishing in sixth position overall. Portugal class winners Jan Solans and Rodrigo Sanjuán made it a double podium in third for Teo Martín Motorsport.
0.2秒差で逆転を許すもオジエが総合2位を獲得
エバンスは総合4位でフィニッシュ
6月2日(日)、2024年FIA世界ラリー選手権(WRC)第6戦ラリー・イタリア サルディニアの最終日デイ3が、サルディニア島北西部の「アルゲーロ」を起点に行われ、TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamのセバスチャン・オジエ/ヴァンサン・ランデ組(GR YARIS Rally1 HYBRID 17号車)が総合2位で、エルフィン・エバンス/スコット・マーティン組(33号車)が総合4位でフィニッシュしました。また、前日デイリタイアを喫した勝田貴元/アーロン・ジョンストン組(18号車)は最終日に再出走を果たし、総合35位で完走しました。
ラリー・イタリア サルディニアの最終日は、サービスパークの北側エリアが戦いの舞台に。2本のステージを各2回走行し、その合計距離は39.30kmという、3日間で最短の一日でした。最終日もアルゲーロ周辺は天候に恵まれ、路面コンディションはドライ。気温は日中23度前後まで上がりました。最終日のステージは海に近く、目の細かな砂状のグラベルに覆われた、荒れた路面での戦いとなりました。
首位で最終日をスタートしたオジエは、前日のデイ2終了時点で総合2位のオィット・タナック(ヒョンデ)に17.1秒差をつけていたことから、確実性を重視した走りで3本のステージを走行。6.2秒のリードを保った状態で最終のパワーステージを迎えました。通常であれば問題なくリードを守り切れるタイム差でしたが、オジエはステージ終盤の荒れた路面でタイヤから空気が抜け始めペースダウン。2番手タイムを刻んだタナックから6.4秒遅れの6番手タイムとなり、結果的に0.2秒差でタナックに逆転を許し、総合2位でラリーを終えました。0.2秒はWRCの最終結果における最小タイム差であり、偶然にも2011年にオジエが、現チーム代表のラトバラをヨルダン・ラリーの最終ステージで逆転し、破った時のタイム差と並ぶものです。なお、オジエは今季6戦中4戦にしか出場していないにも関わらず、優勝2回と総合2位2回を獲得。ドライバー選手権では4番手に順位を上げ、首位との差は30ポイント差です。
前日、総合4位に順位を上げたエバンスは、最終日を好調に戦い総合4位でフィニッシュ。日曜日だけの合計タイムで争われる「スーパーサンデー」では3番手となり、パワーステージでも3番手タイムを記録するなど、多くのポイントを獲得しました。その結果、ドライバー選手権首位のティエリー・ヌービルとのポイント差は、前戦終了時点の24ポイントから、18ポイントに縮まりました。また、土曜日のデイ2で一時総合3位につけるも、トランスミッションに関する問題によりデイリタイアとなった勝田は、修理されたクルマで日曜日に再出走。パワーステージでは5番手タイムを記録し、ポイントを獲得しました。
サポート選手権のWRC2では、サミ・パヤリ(プリントスポーツ)が今季初優勝。GR Yaris Rally2は、前戦ラリー・ポルトガルでヤン・ソランス/ロドリゴ・サンフアン組(テオ・マーティン・モータースポーツ)により初優勝を達成しましたが、これで2戦連続優勝となります。パヤリは総合でも6位に入るなど素晴らしい走りを見せ、GR Yaris Rally2のスピードと耐久性の高さを証明しました。また、前戦優勝のソランスは今回WRC2で3位を獲得しました
TOYOTA GAZOO Racing and Ogier denied in dramatic finish
TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team and Sébastien Ogier looked set to secure a third consecutive victory together at Rally Italia Sardegna before late drama in the final few kilometres of the event meant they missed out by the narrowest of margins.
Ogier was involved in a close battle for the lead for most of the event, and while a strong Saturday afternoon enabled him to lead into the final day, competition remained intense on Sunday and just 6.2 seconds separated him and rival Ott Tänak going into the deciding Power Stage. Still, Ogier looked to be doing enough to secure victory until he began losing air from a tyre over the rough final section of stage.
It meant that he and co-driver Vincent Landais ultimately missed out by just 0.2s in a finish that equals the closest ever in FIA World Rally Championship history – coincidentally set by Ogier when he beat his now-Team Principal Jari-Matti Latvala by the same margin in Jordan in 2011. Ogier still climbs to fourth place in the drivers’ championship, only 30 points from the lead despite contesting only four of the six rounds held so far.
Elfyn Evans has also reduced his gap to the championship leader to 18 points after finishing fourth overall with co-driver Scott Martin. Following a challenging start on Friday, Evans remained consistent to climb up into the top four by the end of Saturday and carried improved pace into the final day to take third in both the Super Sunday classification and the Power Stage, netting 18 points in total.
Takamoto Katsuta was running in third position overall on Saturday afternoon before a transmission-related issue forced he and co-driver Aaron Johnston to stop. They restarted on Sunday and set the fifth-best time in the Power Stage.
Following its maiden WRC2 victory in Portugal, the GR Yaris Rally2 claimed a second consecutive win on rough gravel roads. Sami Pajari and Enni Mälkönen claimed a commanding triumph in their Printsport-run car while finishing in sixth position overall. Portugal class winners Jan Solans and Rodrigo Sanjuán made it a double podium in third for Teo Martín Motorsport.
0.2秒差で逆転を許すもオジエが総合2位を獲得
エバンスは総合4位でフィニッシュ
6月2日(日)、2024年FIA世界ラリー選手権(WRC)第6戦ラリー・イタリア サルディニアの最終日デイ3が、サルディニア島北西部の「アルゲーロ」を起点に行われ、TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamのセバスチャン・オジエ/ヴァンサン・ランデ組(GR YARIS Rally1 HYBRID 17号車)が総合2位で、エルフィン・エバンス/スコット・マーティン組(33号車)が総合4位でフィニッシュしました。また、前日デイリタイアを喫した勝田貴元/アーロン・ジョンストン組(18号車)は最終日に再出走を果たし、総合35位で完走しました。
ラリー・イタリア サルディニアの最終日は、サービスパークの北側エリアが戦いの舞台に。2本のステージを各2回走行し、その合計距離は39.30kmという、3日間で最短の一日でした。最終日もアルゲーロ周辺は天候に恵まれ、路面コンディションはドライ。気温は日中23度前後まで上がりました。最終日のステージは海に近く、目の細かな砂状のグラベルに覆われた、荒れた路面での戦いとなりました。
首位で最終日をスタートしたオジエは、前日のデイ2終了時点で総合2位のオィット・タナック(ヒョンデ)に17.1秒差をつけていたことから、確実性を重視した走りで3本のステージを走行。6.2秒のリードを保った状態で最終のパワーステージを迎えました。通常であれば問題なくリードを守り切れるタイム差でしたが、オジエはステージ終盤の荒れた路面でタイヤから空気が抜け始めペースダウン。2番手タイムを刻んだタナックから6.4秒遅れの6番手タイムとなり、結果的に0.2秒差でタナックに逆転を許し、総合2位でラリーを終えました。0.2秒はWRCの最終結果における最小タイム差であり、偶然にも2011年にオジエが、現チーム代表のラトバラをヨルダン・ラリーの最終ステージで逆転し、破った時のタイム差と並ぶものです。なお、オジエは今季6戦中4戦にしか出場していないにも関わらず、優勝2回と総合2位2回を獲得。ドライバー選手権では4番手に順位を上げ、首位との差は30ポイント差です。
前日、総合4位に順位を上げたエバンスは、最終日を好調に戦い総合4位でフィニッシュ。日曜日だけの合計タイムで争われる「スーパーサンデー」では3番手となり、パワーステージでも3番手タイムを記録するなど、多くのポイントを獲得しました。その結果、ドライバー選手権首位のティエリー・ヌービルとのポイント差は、前戦終了時点の24ポイントから、18ポイントに縮まりました。また、土曜日のデイ2で一時総合3位につけるも、トランスミッションに関する問題によりデイリタイアとなった勝田は、修理されたクルマで日曜日に再出走。パワーステージでは5番手タイムを記録し、ポイントを獲得しました。
サポート選手権のWRC2では、サミ・パヤリ(プリントスポーツ)が今季初優勝。GR Yaris Rally2は、前戦ラリー・ポルトガルでヤン・ソランス/ロドリゴ・サンフアン組(テオ・マーティン・モータースポーツ)により初優勝を達成しましたが、これで2戦連続優勝となります。パヤリは総合でも6位に入るなど素晴らしい走りを見せ、GR Yaris Rally2のスピードと耐久性の高さを証明しました。また、前戦優勝のソランスは今回WRC2で3位を獲得しました。